PL/PL

O Przyszłości Elektromobilności – wywiad

Wywiad z dyrektorką marek SEAT&CUPRA Darią Zielaskiewicz.

Rozmowę przeprowadził redaktor Piotr Maciążek.

Zielony transport to szansa dla całej branży. Śmierć samochodu spalinowego, rozwój elektromobilności, własność prywatna a elastyczne formy posiadania pojazdu takie jak modele subskrybcyjne – o tym wszystkim rozmawiamy z Darią Zielaskiewicz, dyrektorką marek Seat i Cupra w Polsce.

 

Piotr Maciążek: Jak to jest być menadżerką, kobietą, w branży automotive?

Daria Zielaskiewicz, dyrektorka marek Seat i Cupra w Polsce: Zaczęłam pracę w branży automotive 13 lat temu. Wtedy na palcach jednej ręki mogłabym policzyć kobiety na wysokich stanowiskach w tym segmencie gospodarki. Nawet w naszej firmie było ich niewiele i to głównie w księgowości i HR-ach. Dziś już sytuacja wygląda lepiej, chociaż o równowadze płciowej na wysokich stanowiskach jeszcze nie możemy mówić. A ma ona bardzo korzystny wpływ na działanie organizacji. Obserwuje się, że większy potencjał mają różnorodne zespoły, gdyż kobiety budują swój wpływ nieco inaczej niż mężczyźni – częściej doprowadzają do konsultacji pomysłów i racjonalnie uzasadniają własne decyzje.

No dobrze, to było pytanie na rozgrzewkę. Tym razem chciałbym spytać jaka przyszłość czeka motoryzację w Unii Europejskiej? Chodzi mi m.in. o konsensus dotyczący wyeliminowania samochodów spalinowych w 2035 r., ale też informacje z Niemiec, gdzie sprzedaż elektryków zaczęła w 2021 r. dominować nad autami spalinowymi.

Elektromobilność zdecydowanie przyspiesza, a ubiegły rok był szczególnie ważny w kontekście proponowanych zmiany dotyczących norm emisji dla nowych samochodów w Unii Europejskiej.

Cel zakłada zaostrzenie norm emisji CO2, ograniczenie emisji przez samochody osobowe o 55% względem aktualnie obowiązującej wartości, oznacza to 95 g/km. Pojazdy mają być całkowicie zeroemisyjne od 2035 roku. Jest to bardzo ambitny, ale możliwy do osiągnięcia cel.

Już dziś w ofercie Grupy Volkswagen są auta elektryczne w niemal wszystkich segmentach, kompaktowe, sportowe, SUV-y, dostawcze. CUPRA oferuje w pełni elektrycznego Borna, a już pod koniec roku nowego SUV-a Tavascana.

Zmiany są tuż za rogiem! Myślę, że kolejne lata utrzymają ten trend.

W mojej ocenie żyjemy w najbardziej dynamicznym i ciekawym okresie we współczesnej historii motoryzacji, która przechodzi olbrzymią zmianę. Stanie się bardziej zielona i bardziej bezpieczna, będzie stopniowo pozbywała się swoich negatywnych atrybutów. Zmiana wynika z rozwoju dwóch obszarów. Po pierwsze elektromobilność, o której wszyscy mówią, ale także cyfryzacja, która prowadzi do automatyzacji i ostatecznie do autonomicznych pojazdów.

Fragment artykułu: Ekspertka: europejska motoryzacja nie odda pola Chinom (strefainwestorow.pl)