Recycling i zwrot
Optymalne wykorzystanie zasobów w projektowaniu i rozwoju w markach SEAT i CUPRA
W naszych samochodach opracowujemy najnowocześniejsze wnętrza wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu i odnawialnych. Naszym celem jest osiągnięcie 40% udziału materiałów pochodzących z recyklingu w naszych pojazdach do 2040 roku.
Wspieramy innowacje, wykorzystując w naszych pojazdach materiały pochodzące z recyklingu i materiały pochodzenia biologicznego. W niektórych elementach wnętrz naszych samochodów zastosowaliśmy przędzę SEAQUAL® YARN – pochodzącą z recyklingu tworzyw sztucznych pochodzących z morza – oraz mikrofibrę Dinamica® – produkowaną w 73% z poliestru pochodzącego z recyklingu i w procesie opartym na wodzie. Innym przykładem jest zastosowanie kompozytów na bazie lnu firmy Bcomp w fotelach CUP Bucket w niektórych naszych modelach.
SEAT S.A. aktywnie angażuje się w projekty badawcze skupiające się na zastosowaniach drugiego życia i recyklingu, takie jak RELOAD (wspieranie technologii odzyskiwania materiałów o wysokiej wartości w łańcuchu wartości pojazdów elektrycznych), ECLIPSE (badanie nowych technologii recyklingu i odzyskiwania złożonych odpadów polimerowych po zakończeniu eksploatacji pojazdów) oraz TREASURE (ocena różnych scenariuszy gospodarki o obiegu zamkniętym w sektorze motoryzacyjnym).
Pojazdy wycofane z eksploatacji (ELV - End of life vehicles)
Surowce i energia są ograniczonymi zasobami naszej planety. Ich zrównoważone wykorzystanie jest zatem priorytetowym celem dla CUPRA. Dlatego ważne jest, aby dążyć do gospodarki o obiegu zamkniętym: po zakończeniu okresu użytkowania produkt nie jest już odpadem, ale źródłem materiałów, które można ponownie wykorzystać. Kompleksowe zarządzanie środowiskowe opiera się na trzech czynnikach: zaczyna się od projektowania i produkcji pojazdów, kontynuowane jest poprzez optymalizację wsparcia technicznego CUPRA, a kończy się prawidłowym wykorzystaniem pojazdu i jego części po zakończeniu okresu użytkowania.
Odzysk
Produkcja przyjazna dla środowiska i projektowanie zorientowane na recykling
Ponowne wykorzystanie, odzyskiwanie części, przyjazne dla środowiska przetwarzanie pojazdów i redukcja odpadów to ważne aspekty odzysku pojazdów wycofanych z eksploatacji.
Aby zmaksymalizować ten aspekt, już na etapie projektowania nowego samochodu i podczas całego procesu jego rozwoju brane są pod uwagę następujące czynniki:
- Unikanie stosowania substancji szkodliwych dla środowiska
- Wykorzystywanie w jak największym stopniu materiałów pochodzących z recyklingu
- Priorytetowe traktowanie materiałów nadających się do recyklingu
- Projektowanie połączeń części w sposób ułatwiający szybki i prosty demontaż
- Oznaczanie wszystkich części w celu ułatwienia ich rozdzielania
Redukcja odpadów
Zrównoważone przetwarzanie pojazdów wycofanych z eksploatacji
W celu zapewnienia optymalnego i przyjaznego dla środowiska przetwarzania pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz spełnienia wymogów prawnych dyrektywy w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji, firma CUPRA wraz z innymi producentami stworzyła Międzynarodowy System Informacji o Demontażu (IDIS), który dostarcza firmom zajmującym się demontażem informacji dotyczących wstępnego przetwarzania i demontażu, aby mogły one ograniczyć do minimum wpływ na środowisko. Baza danych zawiera szczegółowe instrukcje dotyczące najbardziej odpowiedniego i przyjaznego dla środowiska sposobu postępowania z każdym modelem – w tym utylizacji płynów, takich jak olej, paliwo i płyny chłodzące – oraz demontażu głównych części nadających się do recyklingu.
Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej: http://www.idis2.com/
Proces
Kiedy ostatni właściciel pojazdu decyduje się zakończyć eksploatację swojego pojazdu, jest on przekazywany do autoryzowanego zakładu przetwarzania w celu rozpoczęcia procesu zarządzania pojazdem.
Po dopełnieniu wszystkich niezbędnych formalności pojazd jest poddawany dekontaminacji. Proces ten polega na rozdzieleniu poszczególnych elementów i materiałów niebezpiecznych w kontrolowany sposób, aby uniknąć zanieczyszczenia gleby, wody i powietrza. Po oddzieleniu od pojazdu elementy takie jak olej, filtry, płyny hamulcowe, akumulatory, katalizatory i chłodzenie, między innymi, są przechowywane oddzielnie w szczelnych pojemnikach przeznaczonych do tego celu i są zarządzane zgodnie z obowiązującymi wymogami prawnymi.
Po odkażeniu pojazd przestaje być odpadem niebezpiecznym i przechodzi do procesu odzyskiwania poszczególnych elementów pojazdu w celu ich wyceny.
Frakcja metalowa jest oddzielana zarówno od metali żelaznych, jak i nieżelaznych pojazdów przeznaczonych do sprzedaży. Pozostała frakcja metalowa zawiera szereg materiałów, które po oddzieleniu i przetworzeniu mogą być wykorzystane jako surowce: jest to ogólna podstawa tak zwanych technologii postfragmentacyjnych.
Technologie pofragmentowane stanowią alternatywę dla demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji i są częścią strategii CUPRA. W najbliższej przyszłości spodziewane jest rozszerzenie tych technologii na różne kraje UE.
Wszystkie modele CUPRA są projektowane, opracowywane i produkowane zgodnie z dyrektywą 2000/53/WE, co gwarantuje, że wszystkie modele osiągają co najmniej 95% recyklingowalności. Regeneracja używanych części i zespołów (silnik, skrzynia biegów) stanowi dodatkowy wkład w odpowiedzialne wykorzystanie istniejących zasobów. Jednocześnie pozwala to na oferowanie części do naprawy samochodów CUPRA w bardzo przystępnych cenach.
System odbioru zużytych pojazdów ELV
Od 1 stycznia 2007 r. utylizacja wszystkich kwalifikujących się pojazdów, niezależnie od daty ich pierwszej rejestracji, stała się obowiązkiem producenta. Oznacza to, że CUPRA, jako producent, oraz nasi importerzy są odpowiedzialni za zapewnienie, że kwalifikujący się pojazd wycofany z eksploatacji zostanie dostarczony do autoryzowanego zakładu utylizacji bez żadnych kosztów dla ostatniego właściciela.
Nasi importerzy stworzyli system odbioru, aby zapewnić klientom bezpłatną usługę odbioru. Usługa ta spełnia wszystkie wymagania dla producentów i importerów określone w dyrektywie.
Aby uzyskać informacje na temat punktów zbiórki w poszczególnych państwach członkowskich, prosimy odwiedzić lokalną stronę internetową CUPRA.
Dodatkowe informacje na temat dyrektywy ELV można znaleźć na następującej stronie internetowej: