PL/PL

Czym różni się samochód elektryczny od hybrydowego?

Prowadząc samochód, myślimy o sobie i o innych. Bezpieczeństwo jazdy jest dla nas kluczowe. Nie mniej ważna jest troska o jakość powietrza, zwłaszcza w dynamicznym, miejskim środowisku. Kierowcy szukają więc rozwiązań, które są efektywne energetycznie i odpowiedzialne w stosunku do klimatu.

Producenci wychodzą naprzeciw tym oczekiwaniom i proponują samochody z napędem elektrycznym, które mają coraz lepsze osiągi. W poszukiwaniu najlepszych parametrów, kierowcy zadają też pytanie, czy warto wybrać samochód hybrydowy.

Sprawdźmy, jak zbudowane są napędy elektryczny i hybrydowy i odpowiedzmy sobie na pytanie, który z nich sprawdzi się lepiej w podróży.

Jak działa samochód elektryczny?

Auto elektryczne, czyli takie, które posiada w pełni elektryczny napęd, nazywane jest też czasem BEV, od angielskiego sformułowania battery electric vehicles. Pojazdy elektryczne zasilane są jednym lub większą ilością generatorów energii elektrycznej i nie mają silników spalinowych. Energia odzyskiwana jest podczas hamowania, a baterie należy ładować z sieci elektrycznej.

Napęd hybrydowy, jak wskazuje nazwa, łączy napęd elektryczny z tradycyjnym, spalinowym. Oprócz baterii generującej energię elektryczną, samochód przełącza się lub pracuje jednocześnie na silniku spalinowym.

Napęd hybrydowy czy elektryczny: porównanie

Elektryczny samochód wiąże się z wieloma korzyściami, a państwa europejskich krajów wprowadzają rozmaite rozwiązania zachęcające do korzystania z “zielonych” silników. Efektywność energetyczna, a co za tym idzie oszczędność jazdy, to dla wielu kierowców kluczowy parametr przy wyborze samochodu.

Rodzaje napędów hybrydowych

Zanim przejdziemy do dokładnego porównania wad i zalety hybryd i napędów w pełni elektrycznych, sprawdźmy dwa najpopularniejsze typy hybryd. Mowa tu o tak zwanych pełnych hybrydach (w skrócie HEV) oraz napędach typu plug-in (w skrócie PHEV). Auto hybrydowe wyposażone jest w silnik spalinowy oraz układ elektryczny, w skład którego wchodzi akumulator i silnik elektryczny.

Hybryda HEV charakteryzuję się mniejszą pojemnością akumulatorów, a silnik elektryczny jest używany przede wszystkim do ruszania z miejsca, do chwili włączenia się silnika spalinowego. Akumulatory ładują się w trakcie hamowania.

Drugi typ hybrydy, czyli PHEV, posiada wbudowane gniazdko do ładowania samochodu. Auta PHEV posiadają większą pojemność akumulatorów i należy je od czasu do czasu naładować z “domowego” gniazdka lub na stacjach do ładowania pojazdów elektrycznych.

Komfort

Silniki elektryczne w samochodach kojarzą się z bardzo wysokim komfortem jazdy. Są niemal bezgłośne i nie powodują drgań. Hybrydy z funkcją plug-in zapewniają podobne wrażenia do momentu wyczerpania się akumulatora, podczas gdy w autach HEV silnik elektryczny i spalinowy pracują równolegle - pierwszy napędzając pojazd, a drugi, generując energię do akumulatora.

Ekonomia

Elektryki wygrywają z wszystkimi innymi typami silników w zakresie ekonomii. Ładowanie samochodu pochłania oczywiście energię elektryczną, ale nawet dalekobieżna podróż to wydatek kilkukrotnie mniejszy niż na silniku spalinowym. Popularność “elektryków” w miastach wynika też z faktu, że odzyskują energię z hamowania, do którego bardzo często dochodzi w warunkach gęstej zabudowy.

Jak hybryda prezentuje się na tle samochodu z napędem w pełni elektrycznym? W warunkach miejskich w zasadzie nie widać dużej różnicy, ponieważ pracuje wówczas na układzie elektrycznym. Hybryda przełącza się na silnik spalinowy podczas dłuższych tras, pozwalając jedynie na krótkie przerwy na tankowanie. Efektywność kosztem ekonomii.

Osiągi

Dla odmiany, przewaga hybryd nad elektrykami wciąż wiąże się z relatywnie niewielką liczbą stacji ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce. Czas tankowania jest oczywiście znacznie krótszy niż ładowanie akumulatora elektryka. Hybryda, zwłaszcza typu PHEV, jest więc pojazdem bardzo elastycznym i gwarantującym większy zasięg bez zakłóceń. Pełny elektryk na dłuższej trasie wymaga nieco więcej planowania.

Warto dodać, że zarówno elektryki, jak i hybrydy, bardzo szybko nabierają prędkości, co wynika z błyskawicznego osiągania maksymalnego momentu obrotowego. Osobowy samochód elektryczny potrafi osiągnąć 100 km/h w około 7 sekund.

Elektromobilność na przykładzie samochodów CUPRA

CUPRA z silnikiem elektrycznym.

CUPRA oferuje nowoczesne, miejskie samochody, zarówno z napędem w pełni elektrycznym, jak i hybrydowym. Silnik e-HYBRID znajdziemy w modelach CUPRA Leon 5D i Leon Sportstourer. Dostosowany do miejskiej jazdy napęd elektryczny ma zasięg 52 km. Pełną moc 245 koni mechanicznych i większy zasięg można uzyskać przełączając się na silnik benzynowy za pomocą panelu dostępnego przy kierownicy.

Dowiedz się więcej na temat elektrombilności CUPRA!

Napędy typu PHEV można ładować zwykłym gniazdkiem elektrycznym. Producent podaje tutaj, że czas ładowania hybrydy CUPRA Leon PHEV wynosi 6 godzin. Czas ten skrócimy o niemal połowę, do około 3 godzin i 40 minut, korzystając z ładowarki CUPRA. Naturalnie, auto naładujemy na każdej stacji ładowania pojazdów elektrycznych.      

Fani całkowicie bezemisyjnych aut wyczekiwali premiery CUPRA Born z silnikiem w pełni elektrycznym, który kiedyś funkcjonował pod nazwą el Born. Bateria o pojemności 77 kWh pozwala osiągać około 450 km na zasilaniu wyłącznie elektrycznym. Metalizowany lakier, charakterystycznie cięte felgi i kształt nadwozia tworzą sportowy, agresywny charakter, który łączy się z wyjątkowo dobrymi osiągami jak na elektryka. Producent podaje moc 204 KM.

Podsumowanie

Zielone samochody to przyszłość motoryzacji. Są nie tylko ekologicznie, ale także efektywne. Hybryda pozwala na oszczędną jazdę w mieście oraz przełączenie się na tradycyjny silnik podczas długiej podróży. Pełne elektryki sprawdzają się świetnie w dużych miejscowościach, ale czekają jeszcze na rozwój infrastruktury stacji ładowania.

Dodatkową zaletą aut elektrycznych jest fakt, że są zwolnione z opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania, a odpowiednio oznaczone elektryki mogą też bez przeszkód poruszać się buspasami.