pl:O nas:Electrification:Baza wiedzy o Elektromobilności:The CUPRA DarkRebel World Premiere formentor-vz5-km7r PL/PL

Koszt pełnego naładowania auta elektrycznego

Koszt pełnego naładowania samochodu elektrycznego

Samochody elektryczne coraz częściej pojawiają się na polskich drogach. Wpływa na to nie tylko ekologia czy rządowe dofinansowanie do zakupu tego rodzaju aut, ale również niższe koszty użytkowania elektryka w porównaniu z samochodem spalinowym. Jaki jest rzeczywisty koszt ładowania samochodu elektrycznego i czy ich właściciele rzeczywiście mogą oszczędzić?

Gdzie ładujemy elektryki?

Wypadkową do dyskusji o tym ile wynosi koszt ładowania samochodu elektrycznego powinny być przede wszystkim miejsca, w których Polacy najczęściej ładują swoje elektryki. Jak wskazują badania PSPA niemal 60 proc. sesji ładowania pojazdu realizowane jest w domu. Kolejnymi popularnymi – jednak zdecydowanie mniej od domowej sieci elektrycznej – miejscami ładowania aut są: stacje ładujące w trasie (18 proc. sesji), ładowanie w pracy (9 proc.), stacje ładujące w mieście (13 proc.). Na największe wykorzystanie domowej sieci elektrycznej do ładowania samochodu wpływa nie tylko czas, jaki właściciele elektryków spędzają w domowym zaciszu i mogą przeznaczyć go na naładowanie pojazdu, ale też koszty prądu. A te w przypadku gospodarstw domowych są zdecydowanie niższe od stawek obowiązujących na komercyjnych stacjach ładowania. 

Koszt ładowania samochodu elektrycznego w domu

Przejdźmy jednak do konkretów: ile trzeba zapłacić za ładowanie samochodu elektrycznego? W przypadku instalacji domowych średni koszt ładowania elektryka na 100 km wynosi 23 zł. W przypadku ładowania elektryka w domu, warto pamiętać, że użytkownicy korzystają z różnych taryf energetycznych, a część z nich (np. nocna) znacznie obniża koszty za energię. Średni koszt 1kWh w taryfie dziennej wynosi 1,27 zł, a w taryfie nocnej 0,99 zł. Przy tych założeniach stawek za energię elektryczną koszt ładowania samochodu elektrycznego o pojemności akumulatora 77kWh (np. Cupra Tavascan) wyniesie ok. 97,80 zł w taryfie dziennej i ok. 76,25 zł w taryfie nocnej. Biorąc pod uwagę, że maksymalny zasięg ww. modelu wynosi niemal 550 km, to koszt jazdy elektrykiem jest kolosalnie niski. 

Ładowanie w stacjach komercyjnych

Jednak nie zawsze samochody elektryczne mogą być naładowane z domowej sieci elektrycznej, a ich właściciele muszą skorzystać z płatnych stacji ładujących dostępnych chociażby na stacjach benzynowych. Stawki za 1 kWh w tym przypadku są znacznie wyższe, a na koszt ładowania wpływają również inne czynniki. Jednym z nich jest chociażby rodzaj wybranej ładowarki. Te na prąd zmienny (AC) są wprawdzie tańsze, ale czas ładowania przy ich użyciu jest dłuższy. Kierowcy, którzy chcą szybko naładować swojego elektryka, korzystają często z ładowarek na prąd stały (DC), których moc jest wyższa a ładowanie szybsze. Jednak w przypadku ładowarek DC stawka za 1kWh jest wyższa, niekiedy nawet dwukrotnie. 

Jaki jest koszt ładowania samochodu elektrycznego na stacjach ładowania? Zakładając, że maksymalna stawka za 1 kWh na stacji ładującej prądem zmiennym (AC) wynosi ok. 1,89 zł, to koszt naładowana wspomnianego wcześniej Cupra Tavascan będzie oscylował w granicach 145,50 zł. W przypadku ładowarek na prąd stały (DC) koszt 1kWh może wzrosnąć do ok. 2,70 zł, a tym samym koszt pełnego ładowania wyniesie ok. 208 zł. 

W przypadku ładowania samochodu na stacjach komercyjnych warto też pamiętać, że operatorzy mogą naliczyć też inne opłaty, np. za przekroczenie maksymalnego czasu ładowania czy oferować wyższe stawki klientom, którzy nie posiadają wykupionego u danego operatora abonamentu lub nie są zarejestrowani w dedykowanej aplikacji. 

Akumulator na 100 proc. tylko sporadycznie

Producenci samochodów elektrycznych zaznaczają, że najbardziej optymalne naładowanie baterii wynosi 80 proc., a ładowanie do pełna powinno być sporadyczne. Oznacza to, że koszt ładowania samochodu elektrycznego w poszczególnych sesjach jest jeszcze niższy niż ww. wyliczenia. Pełna bateria przyda się z pewnością w dłuższej podróży. Jednak nawet konieczność „doładowania” samochodu na komercyjnej stacji przy aktualnie obowiązujących cenach za energię elektryczną będzie tańsza niż tankowanie samochodu spalinowego.

 

Marka CUPRA stanowi część Volkswagen Group Polska. Czerpiemy inspirację z unikalnej, zbudowanej na różnorodności kultury naszej firmy oraz zaangażowania zespołu ekspertów, dzięki którym innowacyjne produkty i usługi zaspokajają potrzeby rynku. Poznaj bliżej naszą firmę i nasze marki. Zapraszamy!