pl:O nas:O nas:Historia marki Cupra PL/PL

Co to za marka CUPRA? Poznaj historie naszej marki | CUPRA

  1. Strona główna

Czym jest CUPRA?

Cupra jako oddzielna marka samochodów powstała w 2018 roku. Ten hiszpański producent, którego siedziba i fabryka znajdują się w Martorell niedaleko Barcelony, należy do koncernu Volkswagena. Czy nazwa Cupra brzmi znajomo? Dla wielu pasjonatów motoryzacji na pewno, bowiem modele z tym dopiskiem od wielu lat produkował Seat – najpierw była to Ibiza, a potem Leona i Ateca. Cupry były zawsze najostrzejszymi, najmocniejszymi i najbardziej sportowo stylizowanymi odmianami popularnych modeli, a ich pochodzenie jest głęboko zakorzenione w rajdach samochodowych i wyścigach

 

Pochodzenie marki 

Historię aut z nazwą Cupra zapoczątkowała w 1996 roku Ibiza, najpierw w rajdowej wersji w klasie aut kit-car (z 2-litrowymi silnikami o mocy 250 KM). W latach 1996-1998 kierowcy startujący tym autem zdobyli trzy tytuły mistrza świata w rajdach. Sportowy sukces postanowiono uczcić modelem cywilnym, który trafił do salonów już w 1996 roku. Ibiza Cupra miała, tak jak model rajdowy, przedni napęd i benzynowy silnik 2.0 turbo, ale o mocy 150 KM. Pozwalał on przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 8,2 s. Wówczas niewiele było miejskich samochodów mogących pochwalić się takimi osiągami.

Po czterech latach, w 2000 roku, w salonach Seata zaparkowała kolejna Cupra. Leon miał jednostkę 2.8 V6 (204 KM), napęd 4x4 i przyspieszał do setki w 7,3 s. Już dwa lata później Cupra weszła na wyższy poziom, bowiem na europejskich torach rozpoczęła się rywalizacja w ramach pucharu Seat Supercopa, w którym kierowcy ścigali się zmodyfikowanymi Leonami Cupra. Po drodze, w czasach, kiedy na torach wyścigowych częstym widokiem były samochody wyposażone w silnik Diesla, Leon z taką właśnie jednostką zdobył dwa tytuły mistrzowskie w serii WTCC (Wyścigowych Mistrzostwach Samochodów Turystycznych) w latach 2008-2009. Ciekawostka – był to pierwszy model z Dieslem, który zgarnął złoto w zawodach najwyższej rangi pod egidą FIA.

Wraz z debiutami modeli kolejnych generacji Ibizy i Leona stylizacja wersji Cupra stawała się coraz bardziej dynamiczna, osiągi ewoluowały, a grono fanów rosło. Naturalną krokiem był więc „rozwód” z Seatem, do którego doszło ostatecznie w 2018 roku – wtedy Cupra stała się oddzielną marką z własnym logo, siecią salonów, a w kolejnych latach także unikalnymi tylko dla tego producentami modelami.

Wizja marki 

W koncernie VW znajdują się marki popularne, premium, sportowe i ekskluzywne. Cupra stworzyła własną niszę – sub-premium. Jej modele są wyrafinowane, mają ostrą stylizację inspirowaną sportem motorowym i emocjonujące osiągi. Filozofia Cupry jako producenta wyjątkowego na tym się jednak nie kończy. Producent także do sprzedaży swoich modeli podchodzi w unikalny sposób, bowiem na całym świecie, w tym w Polsce, powstają butikowe salony, w których główną rolę grają estetycznie urządzone wnętrza i tzw. Cupra Masterzy, czyli pasjonaci zajmujący się obsługą klientów. Marka angażuje się także w promowanie zarówno mainstreamowych dyscyplin sportowych (współpraca z piłkarskim klubem FC Barcelona) jak i tych niszowych, np. gry w padel (rodzaj sportu rakietowego). Do ambasadorów marki należą gwiazdy znane na całym świecie np. piłkarze FC Barcelony, Ansu Fati i Marc ter Stegen. W Polsce przedstawicielem Cupry jest Szymon Godziek, jeden z najlepszych freeriderów na świecie. Planeta Cupry to nie tylko samochody i ludzie – to także lifestylowe gadżety, które Cupra produkuje we współpracy z cenionymi markami. Na liście są m.in. firmy Trakatan (skórzane torby), L.G.R. (okulary przeciwsłoneczne) czy Marset (designerskie produkty oświetleniowe). Producent wywodzący się ze sportów motorowych nie rezygnuje także z udziału w wyścigach, ale, jak wiele rzeczy, robi to na swoich zasadach i na nieoczywistych polach. Modele Cupry startują (z sukcesami!) w serii wyścigów elektrycznych samochodów turystycznych (FIA ETCR), a także w wyścigach elektrycznych, off-roadowych pojazdów Extreme E oraz elektrycznej Formule E. Gdyby tego było mało, to Cupra umieszcza swoje logo nawet na… elektrycznym jachcie, którego już dwa wcielenia, na razie w formie prototypowej, producent stworzył wraz z firmą De Antonio Yachts. W świecie Cupry nie ma czasu na nudę.

Nasze modele

Pierwszym autem z logo marki Cupra była Ateca, która pojawiła się w 2018 roku. Od początku założenia były jasne – Cupry mają chwytać kierowców za serce stylizacją, muszą dawać przyjemność z jazdy, przy czym liczą się nie tylko przyspieszenie czy prędkość maksymalna, ale też angażujący sposób prowadzenia, czyli „ostrzejsze” zestrojenie układu kierowniczego czy zawieszenia. Wszystko to ma być obudowane estetycznymi detalami, materiałami wysokiej jakości i nowoczesnymi rozwiązaniami w postaci systemów wspomagających czy multimediów. To żadna tajemnica, że producent czerpie garściami z zaplecza technologicznego koncernu VW wykorzystując sprawdzone elementy, ale całość zestraja w sposób wyjątkowy. Efektem są nieszablonowe modele. Miano najważniejszego należy do Cupry Formentor.

Cupra Formentor

To nie tylko kluczowy model z uwagi na to, że stanowi grubo ponad połowę sprzedaży (64% - dane za 2022 rok), ale też pierwszy, który nie ma odpowiednika w gamie Seata. Auto stworzone od podstaw zadebiutowało w 2020 roku, wyróżnia się modnym nadwoziem przypominającym SUV-a, licznymi odmianami napędowymi (benzynowe, wysokoprężne, hybrydowe plug-in) oraz wciągającym kierowcę sposobem prowadzenia. Nie zrezygnowano przy tym z praktycznych zalet (duże bagażnik i wnętrze). Można powiedzieć, że ten model stanowi prawdziwe DNA marki – łączy różne światy, a na ulicy wyróżnia się z tłumu mocno odcinającą się od reszty aut stylizacją. Wisienką na torcie jest odmiana VZ5, którą napędza kultowy, 5-cylindrowy silnik turbo o mocy 390 KM. Każdy z 7000 wyprodukowanych egzemplarzy (VZ5 to odmiana limitowana) przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,2 s. 

Cupra Leon i Cupra Leon Sportstourer

Można powiedzieć, że w gamie marki Cupra Leon to klasyk – obecnie na rynku znajduje się IV generacja tego modelu, dostępna także z nadwoziem typu kombi (Sportstourer). Auto wyróżnia rasowy wygląd nadwozia i kabiny, liczne wersje napędowe (benzynowe i hybrydowe plug-in o mocy od 150 do 310 KM), a także zestrojenie, które gwarantuje, że jazda nim nie polega tylko na przemieszczaniu się z punktu A do B. Najszybsza wersja Cupry Leona to ta z nadwoziem kombi – Leon Sportstourer we flagowej wersji przyspiesza do setki w 4,9 s między innymi dzięki 310-konnemu silnikowi oraz napędowi 4x4. Z kolei odmiana hybrydowa plug-in oprócz wysokiej mocy łącznej (245 KM) potrafi też bezemisyjnie przejechać nawet 60 km. Także w przypadku Leona Cupra oferuje ekskluzywną wersję – VZ Cup inspirowana jest wyścigami i sportowym duchem marki. Można to poczuć zasiadając w kubełkowych fotelach czy patrząc na nadwozie pokryte matowym lakierem Petrol Blue.

Cupra Born

Kamień milowy w historii marki, który rozpoczął podróż w kierunku produkcyjnych modeli elektrycznych. Zadebiutował w 2021 roku jako drugi samochód w gamie, którego próżno szukać w salonach Seata. Auto ma kompaktowe rozmiary (długość nadwozia nieco ponad 4,3 m), tylny napęd, sportowo przyprawioną kabinę (fotele o wyraźnie zaznaczonych boczkach czy dodatki w firmowym, miedzianym kolorze), obniżone zawieszenie i nowoczesne elementy obsługi (np. wyświetlacz head-up z funkcją rozszerzonej rzeczywistości). Topowa wersja Borna o mocy 231 KM załatwia setkę w 6,6 s. Auto jest dostępne akumulatorami zdolnymi zgromadzić 58 lub 77 kWh energii elektrycznej, co przekłada się na zasięg od 420 do 548 km (wg badania WLTP).

Cupra Ateca

W historii Cupry to ważny model choćby z tego powodu, że był tym pierwszym, który nosił jej barwy i logo. W 2020 roku auto przeszło face lifting, któremu zawdzięcza nowocześniejsze multimedia i wyposażenie. Poprawiono także osiągi (4,9 s potrzebne na manewr 0-100 km/h), zachowany ostry styl, który wyróżnia go spośród innych, kompaktowych SUV-ów. Nieczęsto bowiem rodzinne auto ma fotele ze zintegrowanymi zagłówkami i mocnym wyprofilowaniem. Pod maską Cupry Ateki pracuje 300-konny silnik benzynowy, którego siła napędowa trafia do czterech kół poprzez 7-biegową przekładnię dwusprzęgłową (DSG). Naturę auta można zmieniać wybierając jeden z kilku trybów jazdy, a o wrażenia akustyczne dba opcjonalny układ wydechowy renomowanej firmy Akrapovic.

Mimo niewielkiego stażu na rynku Cupra szybko odnalazła się w niełatwej rzeczywistości. Sprzedaż samochodów Cupra rośnie z roku na rok – w 2022 do kierowców trafiło 152 900 pojazdów. Wzrost w porównaniu z 2021 rokiem wyniósł… 92,7%. Tym samym Cupra stała się najszybciej rozwijająca się marką w Europie. Bynajmniej jednak producent nie powiedział jeszcze ostatniego słowa. Podczas prezentacji planów marki na wydarzeniu Cupra Impulse w 2022 roku zapowiedziano (i pokazano) przyszłe modele marki. Do salonów w 2024 roku wjadą dwa całkowicie nowe auta – Terramar i elektryczny Tavascan. Ten pierwszy będzie walczył o klientów w najszybciej rozwijającym się segmencie – SUV-ów klasy średniej – natomiast drugi stanowi kolejny krok ku w pełni elektrycznej przyszłości. W 2025 roku zobaczymy z kolei miejski samochód elektryczny, którego zapowiedzią jest prototyp UrbanRebel. To właśnie Cuprze w koncernie VW przypadła rola marki odpowiadającej za ten segment samochodów – to pod jej skrzydłami jest rozwijany jest ten projekt i właśnie w fabryce Cupry będzie on produkowany także dla innych marek koncernu. Cupra zatem mocno wciska gaz – ale czy może być inaczej, skoro rywalizację i sport marka ma w swoim DNA?