Jaką domową stację ładowania samochodów elektrycznych wybrać?
Elektromobilność to przyszłość motoryzacji. W rozwój elektrycznej floty inwestują zarówno firmy, jak i całe miasta. Na ulicach coraz częściej widujemy pojazdy komunikacji publicznej z charakterystyczną zieloną tablicą. Duże firmy też chętnie stawiają na bezemisyjność. Po pierwsze, pozwala ona na duże oszczędności w skali czasu, a po drugie - świadczy o nowoczesności i społecznej odpowiedzialności marki.
Osoby prywatne również coraz chętniej decydują się na pojazdy elektryczne i hybrydy typu plug-in. Naturalnym krokiem jest rozważenie ładowarki do samochodów elektrycznych. Wbrew pozorom, instalacja takiego urządzenia jest bardzo prosta.
Sprawdźmy jak wygląda typowa stacja ładowania samochodów elektrycznych, gdzie można ją zainstalować i jakie rodzaje urządzeń proponują producenci.
Domowa stacja ładowania samochodu: łatwość i wygoda
Czynnik, który wciąż wzbudza wątpliwości w przypadku zakupu EV, to dostępność stacji do ładowania samochodów elektrycznych. W Polsce stacji ładowania stale przybywa, choćby na stacjach benzynowych, czy na parkingach biurowców i galerii handlowych.
Z punktu widzenia planowania podróży, a także codziennej jazdy do pracy czy szkoły, łatwa dostępność stacji ładowania jest istotna. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest instalacja ładowarki w domu. Gdy kierowca odpoczywa, auto nabiera mocy potrzebnej do jazdy.
Warto zauważyć, że auto można ładować za pomocą fabrycznej ładowarki ze zwykłego gniazdka 230v, jest to jednak bardzo nieefektywna metoda. Wiąże się z przeciążeniem instalacji i zajmuje bardzo dużo czasu. Dlatego znacznie lepszym rozwiązaniem jest tzw. wallbox.
Gdzie mogę zainstalować ładowarkę samochodów elektrycznych?
Wallbox, czyli dedykowana ładowarka, zapewnia szybkość, komfort i bezpieczeństwo ładowania. Niewielkie, eleganckie pudełko, instaluje się na ścianie garażu lub słupku na terenie posesji przy miejscu, na którym zostawiamy samochód na noc. W zasadzie jedyny wymóg techniczny to konieczność stałego i bezpiecznego źródła zasilania.
Mieszkańcy domów jednorodzinnych nie mają więc większych przeszkód. Jak z kolei wygląda ładowanie samochodu elektrycznego w bloku? Zarówno polskie, jak i unijne wymogi prawne zakładają dostosowywanie nowych i modernizowanych bloków mieszkalnych wyposażonych w miejsca postojowe do przystosowywania ich do instalacji ładowarek. Tymczasem jednak instalacja własnego wallboxa w bloku będzie wymagała zgody administracji i samodzielnego pokrycia wszystkich kosztów.
Jakie ładowarki do samochodów elektrycznych mogę instalować w domu?
Ładowarki mogą być zasilane prądem jednofazowym lub trójfazowym (o wyraźnie większej mocy). Każdy samochód ma wbudowany prostownik, którego zadaniem jest zmiana płynącego z domowej instalacji prądu przemiennego (AC) na prąd stały (DC). Wbudowane prostowniki mają ograniczenia mocy ładowania. Dostępne na rynku stacje różnią się mocą, dlatego wybierając urządzenie należy zwrócić uwagę czy pasuje do prostownika wbudowanego w nasz samochód.
Ładowarki są zwykle sprzedawane w dwóch wariantach: z dedykowanym kablem lub z gniazdem. Za pomocą stacji z kablem naładujemy każde auto z gniazdem pasującym do wtyczki. Wariant bez przewodu jest bardziej uniwersalny, o ile dysponujemy odpowiednim dla ładowanego samochodu kablem lub adapterem.
Korzyści z ładowania samochodu elektrycznego w domu
Domowa stacja ładowania samochodów to szereg korzyści. Po pierwsze, pozwala na szybkie i łatwe ładowanie auta na terenie własnej posesji. Dedykowana ładowarka jest bezpieczna dla pojazdu, jak i dla instalacji. Ładowarki zbudowane są z trwałych i estetycznych materiałów, a oświetlenie LED i wbudowany wyświetlacz pozwalają kontrolować pracę urządzenia. Najnowocześniejsze ładowarki korzystają z WiFi i łączą się z aplikacją na smartfon, dzięki której monitorujemy ich pracę i stan.
Domowa ładowarka używana podczas nocnego postoju samochodu, a więc wykorzystująca nocą taryfę prądu, to spora wygoda i oszczędność.
Ładowarka CUPRA
Estetyczna i wydajna ładowarka Wallbox CUPRA.
CUPRA wprowadziła na rynek zarówno e-hybrydy, wyposażone w silnik spalinowy i silnik elektryczny, jak i pojazd w pełni elektryczny. Można je ładować w domu, miejscu pracy czy w pojawiających się coraz częściej w Polsce stacjach ładowania.
Ładowarka CUPRA Charger
Stacja ładowania CUPRA oprócz estetycznego projektu obudowy i ergonomicznego kształtu, ma wyjątkowo wydajne parametry pracy. Wykorzystuje prąd przemienny i moc ładowania na prądzie jednofazowym wynosi 7,4 kW, a na trójfazowym 11 kW. Jest wyposażona w podłączony na stałe przewód zakończony złączem Typu 2. Rozwiązaniem czuwającym nad bezpieczeństwem, a jednocześnie oszczędnością, jest tutaj zintegrowana detekcja prądu stałego. Ładowarka nie wymaga więc stosowania RCD typu B.
CUPRA Charger Connect
Ładowarka CUPRA Charger Connect
Zwolennicy mobilności i jeszcze sprawniejszego przepływu informacji powinni rozważyć CUPRA Charger Connect, czyli ładowarkę o bardzo zaawansowanych możliwościach komunikacji. Przede wszystkim, Charger Connect umożliwia połączenie się z internetem za pomocą WiFi lub złącza Ethernet.
Wiąże się z tym szereg korzyści. CUPRA Charger Connect umożliwia zdalną blokadę stacji ładowania, a także autoryzowanie wybranych pojazdów poprzez aplikację mobilną, a także za pomocą bezpiecznego połączenia RFID. Oprogramowanie aktualizuje się w sposób zdalny, a nad bezpieczeństwem i efektywnością przesyłu informacji czuwa protokół OCPP 2.0-J.
Ładowarka CUPRA Charger PRO
Kierowcy, dla których szczególnie ważne jest monitorowanie zużycia energii powinni wziąć pod uwagę Charger PRO. To ładowarka pozwalająca na efektywnie zarządzanie zaawansowanymi aspektami posiadania floty samochodów elektrycznych. Posiadając licznik energii elektrycznej z certyfikatem MID, w przejrzysty sposób informuje o konsumpcji energii w aplikacji. Dodatkowo, dostępny jest model wyposażony w LTE wraz z pakietem danych, pozwalający na zdalną i niezależną komunikację.
Dowiedz się więcej o ładowarkach CUPRA.