pl:O nas:O nas:Systemy bezpieczeństwa w samochodach CUPRA PL/PL

Systemy bezpieczeństwa w samochodach CUPRA

  1. Strona główna

Systemy bezpieczeństwa w samochodach CUPRA

Systemy wsparcia – co dają kierowcy?

Współczesne samochody są w szczególności wyposażane w systemy bezpieczeństwa, które wspomagają kierowcę zarówno podczas długich podróży jak i w mieście, a nawet wtedy, gdy pojazd stoi w miejscu. Zestaw czujników, radarów jest zawsze aktywny, nawet pomimo długich godzin jazdy. Dzięki temu kierowca może mieć pewność, że w razie zagrożenia system zadziała precyzyjnie i na czas.

Zaawansowane układy bezpieczeństwa potrafią zapobiec wypadkowi lub, jeśli ten okaże się nieunikniony, ograniczyć jego skutki. Dzięki różnego rodzaju sygnałom – świetlnym, dźwiękowym czy wibracyjom – kierowca jest ostrzegany o zagrożeniu, a jeśli nie zareaguje system sam potrafi aktywować np. hamulce, aby zatrzymać się przed wykrytą przeszkodą.

Dowiedz się jak działają najciekawsze systemy bezpieczeństwa w samochodach marki CUPRA, które nie tylko osiągnęły najwyższe, pięciogwiazdkowe oceny w crash-testach Euro NCAP, ale też zaliczane są do grona wyróżniających się modeli wśród tych najwyżej ocenionych.

 

Adaptacyjny tempomat (ACC) – jak działa?

ACC to jedna z funkcji, którą kierowcy doceniają przede wszystkim podczas długich podróży autostradą, choć jego najnowsze wcielenie potrafi wspomóc kierowcę także podczas jazdy zwykłymi drogami czy w mieście. Czujniki, radary i kamera umieszczone z przodu auta współpracują z danymi pobranymi z nawigacji samochodowej, dzięki czemu pojazd sam utrzymuje bezpieczny odstęp od poprzedzającego go auta i potrafi sam przyspieszyć do zadanej prędkości nawet po całkowitym zatrzymaniu. Oczywiście, kierowca, chociaż jest zwolniony z obowiązku  wciskania pedałów gazu i hamulca, musi mieć cały czas ręce na kierownicy. Co ciekawe, dzięki kamerze rozpoznającej znaki drogowe auto wie o obowiązującym ograniczeniu i może się do niego dostosować. W ten sposób pojazd chroni nas przed nieświadomym przekroczeniem prędkości i potencjalnym mandatem.


System Front Assist z z funkcją awaryjnego hamowania i wykrywania pieszych oraz rowerzystów

Oto funkcja szczególnie przydatna w mieście, gdzie ruch jest duży, a nawet chwila nieuwagi może wpłynąć na czyjeś zdrowie. Kamera, nawet w mocnym deszczu czy mgle, „widzi” pojawiające się przed pojazdem przeszkody i ostrzega kierowcę wizualnie oraz dźwiękowo. Jeśli ten nie zareaguje system sam wyhamowuje pojazd. Czułość tego układu można dostosować w systemie multimedialnym samochodu.

 

Jak działa system rozpoznawania znaków drogowych?

Informacje które gromadzi kamera, przesyłane są na wyświetlacz wirtualnych zegarów (oraz, jeśli pojazd jest weń wyposażony, przezierny wyświetlacz na szybie), dzięki czemu kierowca jest cały czas świadomy, jakie ograniczenie prędkości aktualnie obowiązuje. Jest również informowany o znakach takich jak „zakaz wyprzedzania”. Dane z kamery są przesyłane także do nawigacji i zapisywane. Ta funkcja jest szczególnie przydatna w miejscach, do których jeździmy rzadko i pozwala uniknąć mandatu.

 

Side Assist, czyli funkcja monitorowania martwego pola lusterek

Ten system ma za zadanie zapobiec przed wjazdem na sąsiadujący pas ruchu, kiedy znajduje się na nim inny pojazd. Często zdarza się, że auto na pasie obok „gubi się” w tzw. martwym polu. Jednak czujniki są wyczulone i kierowca zostaje ostrzeżony przez sygnał świetlny z tej strony, z której znajduje się pojazd niewidoczny w lusterkach. Side Assist działa już od około 15 km/h, jest również przystosowany do wysokich prędkości podczas jazdy np. autostradą.

 

Lane Assist, czyli asystent pasa ruchu

Lane Assist jest jednym z systemów, którego stosowanie wymagane jest przepisami Unii Europejskiej. W nowo homologowanych autach, po każdym uruchomieniu silnika, system włącza się automatycznie. Kierowca może go również wyłączyć odpowiednim przyciskiem na konsoli środkowej lub w systemie multimedialnym. Lane Assist utrzymuje auto mniej więcej pośrodku pasa ruchu pomiędzy liniami. Jeśli auto zacznie więc dojeżdżać np. do środkowej linii system sam odbije lekko kierownicą i zapobiegnie wyjechaniu pojazdu na przeciwległy pas ruchu. Podobnie jak w przypadku niemal wszystkich systemów kierowca może dostosować czułość reakcji Lane Assist do własnych preferencji.

Emergency Assist, czyli kierowca pod kontrolą

Historia zna przypadki np. zasłabnięcia kierowcy, ale producenci samochodów CUPRA pomyśleli o systemie, który ma ograniczyć skutki takiego zdarzenia. Czujniki zamontowane w samochodzie monitorują, czy kierowca trzyma przynajmniej jedną rękę na kierownicy. Jeśli puści ją na dłużej niż 15 sekund, system zacznie ostrzegać kierowcę dźwiękowo i wizualnie. Jeśli to nie zadziała, auto łagodnie zatrzyma się z włączonymi światłami awaryjnymi. Jeśli kierowca nadal nie zareaguje, uruchomi się także system eCall, czyli połączenie ze służbami ratowniczymi, które automatycznie otrzymają dokładne dane o położeniu pojazdu. 

 

Matrycowe reflektory LED – jak działają, czy warto je dokupić?

Ktoś, kto często jeździ nocą, z pewnością doceni technologię reflektorów matrycowych. Są dostępne w ramach dodatkowych opcji wyposażenia. Oświetlenie adaptacyjne z jednej strony zapewnia komfort jazdy kierowcy, a z drugiej eliminuje ryzyko oślepienia kierowców jadących z przeciwnej strony. Reflektor z technologią Matrix LED składa się nie z  kilkudziesięciu lub nawet kilkuset modułów LED, które można poszczególnie wyłączyć. To umożliwia precyzyjną regulację wiązek światła i przykładowo chwilowe wyłączenie części diod LED. W ten sposób kierowca może mieć ciągle włączone światła drogowe, ponieważ system dzięki kamerze, wie których miejsc nie należy oświetlać, żeby nie oślepiać innych uczestników ruchu i jednocześnie zapewniać maksymalną widoczność kierowcy prowadzącemu auto. 

 

Systemy bezpieczeństwa w autach marki CUPRA – podsumowanie

Nie ma wątpliwości, że rozwój technologii podniósł bezpieczeństwo współczesnych samochodów. Obecnie systemy monitorują nie tylko to, co dzieje się na zewnątrz auta, ale również kierowcę, potrafią same powiadamiać o wypadku, a często mu zapobiec lub ograniczyć jego skutki. Między innymi dzięki dużej ilości czujników, radarów i kamer kierowcy mogą czuć się o wiele bezpieczniej, czego dowodem świetne wyniki modeli Cupry w crash-testach Euro NCAP.